Innovatieve projecten

De reguliere aanvraagprocedure bij Hofsteestichting is met name gericht op particuliere initiatieven. Aan (middel)grote organisaties biedt Hofsteestichting gelegenheid om via een aparte procedure steun aan te vragen voor projecten met een innovatief karakter.

Uitgangspunt is dat de aangevraagde steun binnen het bestedingskader van Hofsteestichting valt en zich dus richt op de allerarmsten. Interventies die zich richten op de allerarmsten kennen vaak uitdagender omstandigheden en meer risico’s . De projectvoorstellen zullen daarom bij voorkeur voldoen aan de volgende criteria:

• Het betreft innovatieve projecten, waarbij er bereidheid is om opgedane kennis te delen. De bijdrage van Hofsteestichting wordt gezien als seed money dat vooral bestemd is voor een voor de aanvragende organisatie en haar lokale partner(s) innovatief project, dat hen verder helpt in de verbetering, bijsturing of misschien zelfs het omgooien van hun aanpak gericht op het bereiken van de allerarmsten, en mede daardoor moeilijk financierbaar is vanuit reguliere fondsenwerving.
  • De project- en kennisbehoefte waarop wordt ingespeeld, dient bij voorkeur lokaal te zijn ingegeven, om vervolgens te zijn opgepikt door de indienende organisatie.
  • De projecten mogen een risicodragend karakter hebben, waarbij een succesvolle uitkomst niet op voorhand is verzekerd.

Bij goedkeuring verstrekt Hofsteestichting maximaal eenmalig een bedrag van € 50.000 en vraagt hierover een eenmalige rapportage na afloop van de projectperiode waarop de ondersteuning betrekking heeft.

Belangrijk is dat het startpunt van de aanvraag een door de aanvragende organisatie als fundamenteel ervaren innovatiebehoefte is. Het ligt daarom niet in de verwachting dat organisaties verschillende keren na elkaar binnen een korte tijdsperiode in aanmerking komen voor een toekenning uit deze procedure.

Meer weten over deze aanvraagprocedure? Stuur dan een korte omschrijving van uw projectidee (maximaal 1 alinea) en uw contactgegevens naar info@hofsteestichting.nl. Wij nemen dan contact met u op om door te spreken of een aanvraag kansrijk is en welke procedure daarvoor wordt gevolgd.